Veelgestelde vragen

1. Zijn jullie ook telefonisch bereikbaar?

De verhuur van onze woonboot is niet onze dagelijkse bezigheid. Daarom geven wij er de voorkeur aan dat verzoeken om reserveringen en vragen via email worden ingediend. Wij kunnen dan rustig bekijken of er in de gevraagde periode nog plaats is. Dit kan ook betekenen dat wij niet onmiddellijk antwoorden. Doorgaans controleren wij minstens 1 maal per 3 dagen onze mailbox en proberen wij zo spoedig mogelijk te antwoorden. Door drukke werkzaamheden en ons gezinsleven kan het echter soms ook een dagje langer duren voordat u antwoord krijgt. Wij vragen hiervoor uw begrip. Indien u besluit te reserveren dan krijgt u desgewenst van ons een telefoonnummer waarop wij te bereiken zijn voor dringende vragen.

2. Verhuurt u nog meer woonboten op de vijver?

Nee, de woonboot is de enige boot op de vijver. De boot is helemaal met de hand gemaakt. Voor voorzieningen zoals (warm) stromend water, toilet en elektriciteit, zaken die wij in ons dagelijks leven heel gewoon zijn gaan vinden, moesten hier ingenieuze oplossingen worden bedacht. Dit alles maakt de woonboot uniek in zijn soort.

3. Kan de boot het hele jaar door worden gehuurd?

Nee. De boot kan alleen worden gehuurd in de periode van 1 maart tot 1 november.

4. Kan de boot voor langere tijd gehuurd worden?

De woonboot kan voor maximaal 6 weken aan één stuk worden gehuurd.

5. Wat is in de huurprijs inbegrepen?

De huurprijs is de prijs van de woonboot, ongeacht het aantal personen dat er overnacht. In de huurprijs is het verbruik voor water (niet drinkbaar), gas en elektriciteit en BTW inbegrepen. Naast bovengenoemde componenten is in de huurprijs ook het onderhoud van het terrein en de woonboot begrepen.

Per boeking worden € 30,- administratiekosten in rekening gebracht alsmede € 40,- voor de (verplichte) eindschoonmaak en een waarborgsom van € 200,-. Binnen 14 dagen na de reserveringsbevestiging dient u voorts een aanbetaling te doen van € 200,-.

De betaalde waarborgsom wordt na uw verblijf, na inspectie, binnen 14 dagen naar u teruggeboekt, eventueel na vermindering van kosten ter vergoeding van beschadigde zaken, kosten voor drinkwater, linnengoed of kosten voor het verwijderen van achtergelaten afval.

Niet inbegrepen in de huurprijs zijn verder het gebruik van linnengoed, schoonmaakmiddelen en fietsen Linnengoed en fietsen kunt u op aanvraag bij ons huren. Wij zorgen dan dat de gehuurde zaken bij aankomst voor u klaar staan. Drinkwater is tegen vergoeding aan boord aanwezig. Prijzen zijn op aanvraag. Afval wordt hier niet opgehaald. U dient uw afval zelf te verwijderen.

6. Is het er wel echt rustig?

De vijver ligt in een buitengebied op de grens van de dorpen Holtum en Susteren. Het terrein ligt midden in het natuurgebied “Het Keurbos”. De dichtstbijzijnde dorpskern (van Holtum) ligt op circa 2 km afstand. Langs de vijver loopt een geasfalteerde landweg waarover bij mooi weer wel eens mensen wandelen en fietsen. Deze weg maakt deel uit van een ANWB-fietsroute.

Aan de overkant van de vijver ligt, buiten het zicht vanaf de woonboot, een boerderij en verderop ligt een watermolen, een paardenboerderij, een manege en een kasteel. Doorgaand verkeer komt hier niet of nauwelijks. Wel kunt u bij een ongunstige windrichting het geruis van de A2 horen die verderop ligt en vanaf de weg in de verte zichtbaar is.

’s Avonds en ‘s nachts wordt het hier zelfs nog rustiger dan overdag en hoort u alleen zo nu en dan een eend snateren of een fazant of een uil schreeuwen. Als het regent hoort u ’s nachts en ’s ochtends het geluid van het water dat vanuit de regenpijp in de vijver stroomt.

7. Is de vijver voor het publiek toegankelijk?

Nee, het terrein is afgerasterd door een hek en daardoor niet toegankelijk voor het publiek. Wel heeft een selecte groep personen toegang tot het terrein om er een oogje in het zeil te kunnen houden.

8. Kan in de vijver gevist worden?

Ja, de vijver is zeer geschikt om te vissen. Het water is van hoge kwaliteit en de visstand is zeer gezond en overvloedig. Het water is plaatselijk wel erg diep en bij lagere temperaturen kan dit betekenen dat de vangst minder succesvol is. De vissen zitten dan op grotere diepte. Uit het feit dat in dit water de zwanenmossel voorkomt blijkt dat het water heel erg schoon is. Er zit onder andere karper, baars en snoek. De vispopulatie wordt regelmatig ververst met vers bloed. Ruim veertig jaar geleden zijn hier de eerste vissen uitgezet waardoor u kans maakt een zeer groot exemplaar aan de haak te slaan. Echter, wij verwachten van onze gasten dat zij ook bij het vissen respect hebben voor de natuur. Daarom is voor onze vijver een visreglement van toepassing. Klik hier voor het visreglement.

9. Hoeveel slaapplaatsen zijn er?

Er zijn vijf vaste slaapplaatsen met de mogelijkheid van nog twee extra slaapplaatsen in de woonkamer. De vijf vaste slaapplaatsen zijn als volgt ingedeeld: één kamer met een twee persoonsbed en één kamer met drie stapelbedden. Vanwege veiligheidsoverwegingen is het maximum aantal personen dat kan overnachten op zeven gesteld. Eventueel kunnen in de woonkamer twee eenpersoonsmatrassen worden neergelegd of een opklapbed.

10. Is er (warm) stromend water en elektriciteit op de boot?

Ja, er is (warm) stromend water en elektriciteit aan boord. Houd er echter wel rekening mee dat de stroom en (warm) watervoorziening niet is zoals u dat wellicht thuis gewend bent. Door de afgelegen ligging is het onmogelijk om een aansluiting te krijgen op de waterleiding. Het water wordt daarom uit de grond omhoog gepompt en via een waterverwarmer verwarmd. Hoewel het water schoon is, raden wij af dit water te drinken omdat we nooit kunnen uitsluiten dat in de omgeving stoffen zijn gedumpt die in het grondwater terecht zijn gekomen. Het water is overigens wel geschikt om de WC mee door te spoelen en om mee te douchen. Voor consumptie is tegen vergoeding schoon drinkwater aanwezig. De elektriciteitstoevoer is ook enigszins aan beperkingen onderhevig. Daarom verzoeken wij u niet onnodig lampen of elektrische apparaten te laten branden/aanstaan en geen twee elektrische apparaten tegelijk aan te zetten. Dit om te voorkomen dat de stoppen doorslaan.

11. Kan de boot worden verwarmd?

Ja, er zijn twee elektrische kacheltjes aan boord.

12. Is er een TV?

Ja, op veler verzoek hebben we inmiddels TV met Digitenne aan boord. Houd er rekening mee dat de ontvangst van Digitenne vanwege de afgelegen ligging soms wordt gestoord. Wilt u de TV liever niet aanzetten: er zijn ook enkele (kaart)spellen aanwezig en zelfs een black jack en roulette koffer om gezellig de avond mee door te brengen.

13. Mag er aan boord worden gerookt?

Roken mag alleen buiten op de vlonder. Het is daarbij echter verboden om peuken in het water te gooien of op de vlonder!

14. Kan er gekookt worden?

Ja, in de keuken zit een vier-pits keramische kookplaat en er is ook een combi-oven/magnetron aanwezig. Verder kunt u ook beschikken over een koelkast en is er zelfs een vaatwasser. Voor de vaatwasser is helaas niet altijd wasmiddel aanwezig.

15. Waar kan ik mijn boodschappen doen?

Holtum is het dichtstbijzijnde dorp op zo’n 2 km afstand. Hier kunt u terecht voor een paar kleinschalige winkeltjes, een (goede) snackbar en een café. Op zo’n 5 km afstand ligt Susteren. In de dorpskern van Susteren kunt u terecht voor al uw dagelijkse boodschappen. Hier vindt u onder andere een supermarkt, een bakker en een slager. Wilt u naar de stad, dan ligt Sittard op zo’n 10 km afstand.

16. Wordt de boot tijdens mijn verblijf schoongemaakt?

De boot wordt (alleen) aan het einde van uw verblijf schoon gemaakt. U moet hier vooraf een vergoeding voor betalen. Het is uit praktische overwegingen niet mogelijk om af te zien van de eindschoonmaak (en het zelf te doen). U moet de boot zelf opruimen, de afwas moet zijn gedaan en de vaatwasser moet bij vertrek zijn uitgeruimd. Meegenomen etenswaren moet u bij vertrek verwijderen uit de (koel)kast en meenemen of weggooien. Als u beddengoed heeft gehuurd dan vragen wij u de dekbedovertrekken van de bedden af te halen en te deponeren in de aanwezige wasmanden. U kunt daarin ook de gehuurde handdoeken deponeren.

Verder dient u al uw afval (met uitzondering van glaswerk) zelf te verwijderen. De beheerder kan u vertellen waar u dit afval kunt deponeren. Wij verzoeken u met klem uw afval niet ergens op het terrein te dumpen. Glaswerk dient u zelf in een glascontainer te gooien.

17. Is de boot geschikt voor (kleine) kinderen?

Voor (kleine) kinderen zijn er de gebruikelijke risico’s die verbonden zijn aan een verblijf op het water. De boot is rondom omgeven door water en alleen toegankelijk via een smalle loopbrug over het water. Wij adviseren voor kinderen die niet zo goed kunnen zwemmen en niet gewend zijn aan water, dat zij permanent een reddingsvest dragen.

Houd er rekening mee dat u te allen tijde, dus ook als de beheerder op de boot aanwezig is, zelf verantwoordelijk bent voor het houden van toezicht op uw kinderen, huisdieren, gasten, familieleden of vrienden. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid in verband met ongelukken die gebeuren op de boot of in de vijver.

18. Zijn honden welkom op de woonboot?

Alleen in overleg zijn kleinere honden toegestaan mits ze zindelijk zijn en het intereieur niet beschadigen. Vanwege de ruimte, is het niet toegestaan om meer dan 2 honden mee te nemen. Als u huisdieren meeneemt dan verzoeken wij u de aanwezige banken of stoelen extra te beschermen met dekens of plaids.

19. Is de boot toegankelijk voor minder validen?

Nee, helaas is onze boot niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel of die moeilijk ter been zijn. Om toegang te krijgen tot de boot moet men eerst een steile open trap met leuning af en daarna over een smalle loopbrug met touwleuning.

20. Wat is er in de omgeving te beleven?

Klik hier voor een uitgebreide toelichting en links naar websites die u meer informatie kunnen verschaffen over wat er in de omgeving van de woonboot en de rest van Zuid-Limburg te beleven valt.

21. Ik wil graag reserveren. Wat wilt u van mij weten?

Naast de precieze periode waarvoor u wilt reserveren hebben wij ook de volledige namen, adressen en telefoonnummers van alle personen die op de boot zullen verblijven/overnachten nodig. Dat geldt ook voor personen die niet de hele gereserveerde periode zullen blijven overnachten. Verder ontvangen wij graag ook contactgegevens van een persoon die thuis blijft. Wij vragen deze gegevens van u zodat wij in geval van calamiteiten precies weten wie aan boord (zouden moeten) zijn. U dient deze gegevens per omgaande aan ons te verstrekken, want zonder deze gegevens wordt uw reservering niet definitief.

22. Is er een informatiebrochure?

Omdat wij de boot en de visvijver niet voor commerciële doeleinden verhuren is er ook geen informatiebrochure beschikbaar. Alle beschikbare informatie kunt u terugvinden op onze website www.vakantiewoonboot.nl. Mocht u na het bekijken van de website nog vragen hebben, dan kunt u ons mailen via emergo@vakantiewoonboot.nl.